Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
In dit nummer vier artikelen over de gebruiksmogelijkheden en de (beoordelings)problemen van portfolio's in kunstvakken en literatuuronderwijs. Met theoretische achtergronden en ervaringsgegevens. Portfolio's worden steeds meer gebruikt in scholen. Dit komt onder andere door een veranderde visie op onderwijs en leren - en daarmee op de beoordeling van leerprestaties. In de vier artikelen worden de verschillende vormen en beoordelingsmogelijkheden van het portfolio bekeken. (Bron: www.cultuurnetwerk.nl)
Didactics of the arts --- Didactics of Dutch --- didactiek --- leesbevordering --- 061792.jpg --- Portfolio ; secundair onderwijs
Choose an application
Het werken met (digitale) portfolio's levert voor zowel de school, de leerling en de ouders veel voordelen op. Zo stimuleert het leerlingen bewust te reflecteren op hun leerproces en levert het een positieve bijdrage aan actief leren. Bovendien draagt het gebruik van portfolio's bij aan het realiseren van een doorlopende ontwikkelingslijn van de leerling. Hierdoor vindt een betere overgang van de ene naar de andere school(soort) plaats. Hoe werkt dit in de praktijk en wat vraagt het van scholen? Aan de hand van resultaten uit een in 2006 door CPS uitgevoerd onderzoek en op basis van ervaringen uit de praktijk, krijgt u inzicht in het gebruik van (digitale) portfolio's op scholen voor primair en voorgezet onderwijs. (Bron: www.cps.nl)
Portfolio's --- Didactische werkvormen --- Aansluiting onderwijsniveaus --- Evaluatie --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- 082054.jpg --- Portfolio ; basisonderwijs --- Portfolio ; secundair onderwijs --- Portfolio --- Didactische werkvorm --- Sport
Choose an application
Dit Europese taalportfolio wil leerlingen vanaf het vijfde leerjaar ondersteunen in het leren van vreemde talen. De losbladige map bestaat uit vier delen: taalpaspoort, taalbiografie, dossier en handleiding. Het taalportfolio is géén methode, maar een document dat de leerlingen vanaf de derde graad van het lager onderwijs en minstens tot en met de eerste graad van het secundair onderwijs aanvullend bij hun handboek kunnen gebruiken.
Vreemdetalenonderwijs --- Franse taal --- Europa --- Portfolio's --- vreemdetalenonderwijs --- talen --- 474.6 --- Meertaligheid --- Vreemde talen --- 485.2 --- 475.34 --- 475.34 ) Franse taal --- 110589.jpg --- Portfolio ; basisonderwijs --- Portfolio ; secundair onderwijs --- Taalonderwijs ; basisonderwijs --- Taalonderwijs ; secundair onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Taal en letterkunde; overige talen --- Moderne vreemde talen --- Evaluatie --- Competenties --- Taalverwerving --- Competentie --- Portfolio --- Sport --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Secondary education --- Didactic evaluation. --- Didactics of Dutch. --- Didactics of languages. --- Primary education. --- Secondary education.
Choose an application
Het portfolio is in het onderwijs mogelijk een van de meest besproken instrumenten van de laatste jaren. Het is een informatiebundel met een specifieke inhoud en vorm. Naargelang de functie waarvoor het gebruikt wordt, zijn er drie soorten portfolio's: Het portfolio als een verzamelmap. In dit geval heeft het portfolio vooral een bundelende functie. Wanneer het portfolio gebruikt wordt bij het beoordelen van opleidings- of beroepsspecifieke kennis, vaardigheden en/of attitudes, noemen we het een prestatieportfolio. Het omvat dan een selectie van het 'beste werk'. Een derde type portfolio is gericht op het beoordelen van leercompetenties zoals zelfstandig leren, plannen en reflecteren. Dit wordt dan weer een 'ontwikkelingsportfolio' of 'leerportfolio' genoemd. Een school of opleiding kan uiteraard de verschillende functies combineren in n portfolio of meerdere portfolio's in dezelfde opleiding hanteren. Belangrijk bij het werken met een portfolio is in ieder geval dat de lerende zlf Verantwoordelijk is voor het leerproces. Dit instrument sluit dan ook aan bij de zelfgestuurde kennisopbouw van leerlingen en studenten. Dit cahier biedt een beschrijving van twaalf portfolioprojecten uit het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, de gentegreerde lerarenopleiding, de hogescholen (respectievelijk de opleiding grafische en digitale media, logopedie, podologie en verpleegkunde) en de universitaire opleidingen. In het laatste hoofdstuk schetst de auteur een kader waarin hij de verschillende portfolioprojecten ten opzichte van elkaar situeert. Hier wordt duidelijk dat 'het portfolio' niet bestaat. Elke leerkracht of docent die met portfolio?s wil werken, zal zelf moeten zoeken naar een geschikte vorm en werkwijze. Toch is het niet nodig dat hij van nul begint. De verschillende portfolioprojecten die in dit cahier beschreven worden, bieden uitdagende ideen voor al wie in het onderwijs met portfolio's wil starten of wie lopende projecten wil bijsturen. Dit cahier is Een inspiratiebron voor wie met portfoliowerk het leerproces meer wil toevertrouwen aan de lerende zelf Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Op naar de werkvloer: herkennen en erkennen. Portfolio binnen Project Algemene Vakken 3. Rapporteren van een handelingsplan via een blog. Portfolio binnen Maatschappelijke Vorming 4. Werken aan individuele tekorten. Portfolio in het tweedekansonderwijs 5. Een voorzichtig onthaal van een nieuw instrument. Portfolio in het talenonderwijs 6. Metawerk en portfolio: een weg naar zelfsturing?! Portfolio in de gentegreerde lerarenopleidingen 7. Een nieuw curriculum, een nieuwe leerlijn. Portfolio in de lerarenopleiding kleuteronderwijs 8. Competenties in beeld brengen om te solliciteren. Portfolio in Grafische en Digitale media 9. Professionele ontwikkeling ondersteunen. Portfolio in de logopedie 10. Begeleiden, sturen en beoordelen van het leerproces. Portfolio in de podologie 11. Groeien naar beroepsbekwaamheid. Portfolio in de verpleegkunde 12. Een digitaal Ondersteunend leerproces hand in hand met supervisie. Portfolio in de academische specifieke lerarenopleiding 13. Elektronische opvolging van de stage. Portfolio in de Lichamelijke Opvoeding 14. What's in a name? Portfolioprojecten in grote verscheidenheid
Lerarenopleiding --- Portfolio --- Vlaanderen. --- Hoger onderwijs. --- Didactic strategies --- didactiek --- portfolio's --- 454.5 --- leermiddelen --- 454.21 --- 489.4 --- Begeleid zelfstandig leren --- Hoger onderwijs --- Leerprocessen --- Portfolio's --- competenties --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- lichamelijke opvoeding --- logopedie --- onderwijskunde --- project algemene vakken --- tweedekansonderwijs --- verpleegkunde --- 454.23 --- Competentie (competentiemanagement) --- Handelingsplannen --- Leerkrachten, opleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Onderwijs --- Volwasseneneducatie (Volwassenenvorming) --- leermiddelen (ler) --- portfolio (ler) --- Volwassenenvorming --- 454.2 --- leerlingenbegeleiding --- portfolio --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- Lerarenopleiding : CVO --- Portfolio ; hoger onderwijs --- Portfolio ; secundair onderwijs --- Portfolio-evaluatie --- 371.26 --- onderwijs- en leermiddelen --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Didactische principes --- departement Lerarenopleiding 07 --- begeleid zelfstandig leren --- Evaluatie --- Zelfsturend leren --- Lesgeven --- Didactische werkvorm --- Sport --- Internationalisering
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|